0

Gyártási folyamat a Dynamics NAV-ban (Navision-ben) – 1. rész: Létrehozás eladási rendelésből

A Dynamics NAV-ban háromféleképpen tölthetjük fel a készletet: beszerzéssel, összeállítással (Dynamics NAV 2013 verziójától kezdve) és gyártással. Az összeállítás beállításairól és folyamatáról két korábbi bejegyzésünkben olvashattatok.

Most a gyártás folyamatát fogjuk leírni, a közeljövőben kitérünk a gyártás teljes paraméterezésére.

A cikkeknél beállítható, hogy rendelésre vagy készletre gyártandó-e az adott termék. Ennek beállítása segítheti a tervezési funkciókat.

Ezen felül rögzítenünk kell a gyártáshoz szükséges beállításokat. A műveletterveknél állítsuk be, hogy a gyártás során mely gépcsoportot ill. műhelyt használjuk, illetve ezen belül megadhatjuk a beállítási, üzemi és várakozási időt, hulladék%-ot, illetve ezek költségeit. A Gyártási DBJ mezőben kell hozzárendelni azt a darabjegyzéket, amely alapján az adott cikket készre jelentjük. A gyártási darabjegyzék fej részében rögzítjük a késztermék adatait, míg a sorokban azokat az alkatrészeket és mennyiségeket, amelyeket felhasználunk a gyártás során. Mind a művelettervnél, mind a gyártási DBJ-nél fontos, hogy az állapota jóváhagyott legyen, enélkül nem fogjuk tudni elindítani a folyamatot. Amennyiben a már jóváhagyott adatokon szerkeszteni szeretnénk, az állapotot módosítsuk fejlesztés alatt-ra, majd a módosítás végeztével ismét jóváhagyottra.

 

Ha eladási rendelésen olyan terméket rögzítünk, amelyből nincs készlet az adott raktáron, jelzi a rendszer.

Közvetlenül az eladási rendelésből is generálhatunk gyártási rendelést az alábbi módon:

Ha több sorunk van, csak a kijelölt sorokról fog létrehozni a rendszer gyártási rendelést, ekkor a létrehozandó rendelés típusát is kiválaszthatjuk.

A fenti képen látható, hogy három rendeléstípusból választhatunk, ezekkel együtt 5 fajtája van a gyártási rendeléseknek.

Szimulált gyártási rendelés: Ajánlatadás előtt hozzák létre, szimuláció, tehát a rendelések tervezésére nincs befolyással.

Tervezett gyártási rendelés: A tervezési folyamatból jönnek létre, de létrehozhatók manuálisan vagy az eladási rendelésből. Becslést adnak a gépcsoportok és műhelyek terhelésére, így elősegítik a kapacitástervezés folyamatát.

Biztosra tervezett gyártási rendelés: Szintén létrejöhet tervezésből, eladási rendelésből, vagy manuálisan. Jelentkezik a gépcsoportok és műhelyek terhelésében, segít az ütemezésben.

Engedélyezett gyártási rendelés: Innen indítható az alapanyagok felhasználása és a késztermékek készletre vétele, amely történhet több részletben is.

Befejezett gyártási rendelés: A már legyártott cikkeket tartalmazza, ennek segítségével a teljes rendeléstörténet visszakereshető. A befejezett gyártási rendelés már nem módosítható, és nem állítható vissza. Ilyen esetben cikknaplóval, pozitív és negatív helyesbítéssel tudjuk helyreállítani a gyártás előtti mennyiségeket és költségeket.

 

Ezúttal biztosra tervezett gyártási rendelést hoztunk létre az OK gombbal. Ezután a tervezésnél megjelenik az eladási sor módosult állapota.

Ezzel egyidejűleg létrejön az eladási rendelési sor és a gyártás sor közötti foglalási kapcsolat.

Következő bejegyzéseinkben a gyártási folyamat további szakaszait tekintjük át.

 

0

Dynamics NAV (Navision) intrastat funkciója

Az intrastat jelentéskészítés funkció arra szolgál, hogy az EU-n belüli vállalatok eleget tehessenek havi beszámolói kötelességüknek az állam felé, más, EU-n belüli országokkal kapcsolatos árumozgásaikról.

Mint ahogy a Dynamics NAV-on belül szinte mindenhez, ennek használatához és megfelelő működéséhez is előzetes paraméterezés szükséges.

Alapvetően 5 beállítás elengedhetetlen a használatához:

-Országkód/régió beállítása a szállító kartonon

-Országkód/régió tábla (T9) intrastat kódjainak megadása

-VTSZ szám rögzítése a cikkek kartonján

-Intrastat naplósablon illetve naplólapok beállítása

-Stat. jelentések beállítása: Itt megadható, hogy csak bizonyos tételeket listázzon ki, pl. csak amelyek rendelkeznek tranzakciótípussal; illetve itt tudjuk megadni a fájl exportálásának helyét is.

 

Ezeken felül még az adatszolgáltatás keretében célszerű előre beállítani a termék származási országkódját és nettó súlyát, a partner szállítási és kiszállítási módját valamint a tranzakciótípust.

 

Az intrastat naplólapok beállítása a többi naplóéhoz hasonlóan történjen. Létre kell hoznunk egy naplósablont. Évente célszerű újat használni, így nevezzük el évszámok alapján.

Ezeken belül külön időszakokra vegyünk fel naplólapokat. A statisztikai időszakban állítható be, hogy az adott naplólapban melyik időszakot vegye figyelembe a rendszer a tételek kigyűjtésekor. Nyissuk meg a naplólapot a Napló szerkesztése gombbal.

A Tételek gombra kattintva megjelenik a naplólapoknál beállított statisztikai időszak -tól/-ig tartománya.

A rendszer listázza a felküldendő tételek minden adatát. Ezekből a fejlécben található funkciógombok segítségével generálhatunk egy fájlt, amelyet később felküldhetünk az adóhatóság felé.

2

Dynamics NAV 2017 magyar lokalizáció

Tegnap kaptuk a hír a HRP-től ,hogy a magyar lokalizáció a Navision 2017-es változatához, átment a CFMD eljáráson , így hamarosan a hivatalos partnerektől is elérhető lesz az új Magyarországi jogszabályoknak megfelelő és lefordított Dynamics NAV (Navision) .

 

A CFMD rövidítés a Certified for Microsoft Dynamics -t takarja azaz minősítve a Microsoft Dynamics platformra.

A minősítés nem csak Dynamics NAV platformokra van ,hanem AX, CRM plaformokra készült add-onokhoz.  Ilyenkor a Microsoft átvilágítja az addon-t mennyire követi a platform szabványait , okoz-e gondot , stb.

 

0

Összeállítás a Dynamics NAV-ban (Navisionben) – 2. rész

Az előző bejegyzésünkben arról írtunk, hogy pontosan mit is jelent az összeállítás, mikor használjuk, és egy példán keresztül bemutattuk, hogyan célszerű paraméterezni. Hogyan tovább?

Azt már tudjuk, hogy amikor felviszünk egy eladási rendelés sort egy olyan termékkel, amiből nincs készlet, a Dynamics NAV (Navision) rendelkezésre állási figyelmeztetést küld számunkra. Ekkor az eladási rendelésen állva is generálhatunk összeállítási rendelést, a sor Rendelés összeállítandó mennyisége mezőjének kitöltésével.

A fenti menüsorban megtekinthetjük a létrehozott összeállítási rendelés adatait.

A raktári alkalmazottak munkáját is megkönnyíthetjük ezzel a funkcióval, hiszen a kiszedési utasításon szerepel, hogy pontosan milyen típusú és mennyiségű alkatrészt kell előkészíteniük az összeszereléshez.

Az összeállítási rendelést NEM kell külön könyvelni, hanem kiszállításkor lefut az összeszerelés folyamata.

 

Amennyiben eladási rendeléstől függetlenül generálunk összeállítási rendelést, figyeljünk arra, hogy új összeállítási rendelésnél a cikkszámot követően töltsük ki a raktárkódot, ez alapján figyeli a rendszer az alkatrészek felhasználható készletét. Az összeállítási beállításokban felvehetünk egy alapértelmezett raktárat.

Ezután következhet a mennyiség kitöltése. Amennyiben korábban létrehoztunk a terméknek összeállítási darabjegyzéket, a program automatikusan feltölti a sorokat. Egyéb esetben manuálisan töltsük fel.

1

Összeállítás a Dynamics NAV-ban (Navisionben) – 1. rész: Beállítások

A Dynamics NAV 2013 verziója számos újdonsággal szolgált, többek között az Összeállítás funkcióval. Ettől kezdve a rendszerben ötféleképpen vehetünk készletre terméket: beszerzéssel, összeállítással, gyártás készre jelentésével, pozitív helyesbítéssel, illetve eladási visszáruval.

Ezek közül az első három alkotja a Dynamics NAV Készletfeltöltési módjait, amelyet a Cikk karton Feltöltés fülén adhatunk meg.

Beszerzés és a gyártási rendelés opció magától értetődő, azonban több partnerünknél is felmerült, hogy vajon mit jelent az Összeállítás, mint Készletfeltöltési mód. Ezt az opciót egyszerűbb gyártási folyamatok kezelésénél használhatjuk, amelyek nem igényelnek olyan alapos paraméterezést, mint a gyártási rendelés esetében (kapacitáskezelés, műhelyek, művelettervek, műszakok, stb.). Ilyen folyamat többek között az összeszerelés, átcsomagolás vagy a különböző szettek kezelése.

Vegyünk egy példát: ezentúl nem (csak) külön szeretnénk értékesíteni a tollaslabdát és az ütőt, hanem szettben is. Ebben az esetben használjuk az Összeállítás készletfeltöltési módot. Összeállíthatjuk a cikket készletre, vagy közvetlenül eladásra, amit a gyártáshoz hasonlóan a Termelésirányítási elv mezőben adhatunk meg.

Azt, hogy miből állítjuk össze az adott terméket, az Összeállítási DBJ-ben adhatjuk meg, ezt az alábbi módon nyithatjuk meg.

A példánkban szereplő kezdő tollaslabda készletet az alábbi cikkekből állítjuk össze.

Megadható többszintű darabjegyzék is, példánkban a második összetevőt, a C0045 cikkszámú  6 db-os tollaslabda szettet 6 db C0044 cikkszámú tollaslabdából készítjük el.

Nem csak cikket, erőforrást is megadhatunk, amely segítségével kalkulálhatunk az adott termék összeszerelésére fordított munkaidővel és annak árával.

Az egységárat az alkatrészek egységárából és a munkaidő-ráfordítás árából kalkulálja a rendszer.

 

A következő részben folytatjuk az Dynamics NAV összeállítás témakörét, kitérve az eladási rendeléssel való kapcsolatára.

0

Dimenzióbeállítás a Dynamics NAV-ban (Navisionben)

A Dynamics NAV (Navision) dimenziókezeléséről már korábban volt szó, de arra eddig nem tértünk ki, hogy mit is jelent az érték könyvelés mező és annak opciói.

Az egyes cikkekhez, vevőkhöz, szállítókhoz, stb. különböző dimenziókat rendelhetünk hozzá. Például vegyük az A001 cikket.

 

Az Érték könyvelés mezőben négy értéket választhatunk ki:

  • Üres
  • Kód kötelező
  • Azonos kód
  • Nincs kód

Amennyiben a Dimenziókód és Dimenzió érték mezőt kitöltjük, de az Érték könyvelést üresen hagyjuk, új sor felvitele esetén (pl. új eladási rendelés sor vagy új cikknaplósor) automatikusan felkerül a beállított dimenzió a Sor–>Dimenzió mezőbe, azonban a sor dimenziójának törlése esetén is engedi a könyvelést a rendszer, tehát ez nem elengedhetetlen a szállítólevél/számla kiállításához.

 

A Kód kötelező opció arra szolgál, hogy mindenképpen töltsük ki a cikkhez kapcsolódó értéket, ez a funkció hasznos, ha a számlákat egy-egy projekthez rendeljük, de ez számlánként és akár azonos vevőre is eltérő lehet. Ennek megadása nélkül nem enged könyvelni a Dynamics NAV (Navision).

Példacikkünkre beállítottuk a vevőcsoportot, mint kötelező dimenziót, azonban értéket nem állítottunk be hozzá. Könyvelésnél az alábbi hibaüzenettel találkozunk:

A sorba manuálisan vihetjük fel, így könyvelhető lesz a rendelés.

 

Azonos kód: A dimenzióbeállításokban meghatározott dimenziókódot hozza a sorra, enélkül nem könyvelhető a bizonylat.

 

Nincs kód beállításkor nem engedi rögzíteni az adott cikkhez a dimenziót. Amennyiben a vevőre/szállítóra ez az érték be van állítva, a bizonylatfejből átkerül a sorra is, erre figyelnünk kell!

 

 

 

0

Raktárhelyek a Dynamics NAV-ban (Navisionben)

A vállalatok számára gyakran célszerű felosztani a nagyobb raktárakat kisebb, önálló részekre, ún. raktárhelyekre/polchelyekre. A raktározás paraméterezése után már gördülékeny a folyamat kezelése, azonban legfőbb kérdés, hogy hogyan álljunk neki a beállításoknak?

Fontos kikötni, hogy a Dynamics NAV-ban (Navisionben) nem lehet felosztani azt a raktárat, amelynek van készlete. A raktár beállításainak módosításához ki kell vezetni/át kell sorolni egy másik raktárba az adott raktáron lévő mennyiséget.

Ezúttal hozzunk létre egy új raktárat erre a célra. Töltsük ki a raktár alapadatait.

Ha egy raktárat kisebb tárhelyekre osztunk fel, célszerű kizárni annak lehetőségét, hogy raktáron belülre, de raktárhely nélkül érkeztessük be az árut. Ehhez  pipáljuk be a Kötelező raktárhely mezőt!

A raktárhelyek felviteléhez válasszuk a menüsorban lévő Raktárhelyek gombot.

A felugró ablakban tudjuk megadni a polchelyeket, illetve azok tulajdonságait. Megadhatjuk a tárhely teherbírását térfogatban és tömegben, ezek információs mezőként szolgálnak.

A raktárhelyek rögzítése után következik a pénzügyi beállítása, amennyiben új raktárat hoztunk létre, vagy a meglévő raktár könyvelési beállításai változnak. Ezt a Pénzügy–> Beállítás–> Adminisztráció–>Könyvelési csoportok–> Készletkönyvelési mátrixban tehetjük meg.

Az beállítások felvitele után töltsük fel a raktárhelyek készletét cikkátsorolási napló segítségével. Használjuk az új raktárkód és az új raktárhelykód mezőket.

Ezentúl az adott raktárban készletmozgás esetén, beleértve a leltározási folyamatot, mindig kötelező megadni a raktárhelykódot.

0

Árak beállítása a Dynamics NAV-ban (Navision-ben)

Év közben is gyakran előkerül a beszerzési/eladási árak módosításának feladata.

Az árakat módosíthatjuk manuálisan vagy több módosítandó sor esetén betölthetjük Excelből, ez utóbbi menetét ebben a bejegyzésben írtuk le.

A rapidstartban eladási árak esetén a 7002, míg beszerzési árak esetében a 7012 táblával kell dolgoznunk. Amennyiben egyszerre szeretnénk megkapni Excelben a két árlistát, válasszuk a Műveletek menüben az Exportálás az Excel programba gombot, míg ha csak az egyiket szeretnénk módosítani, a sorok közül válasszuk ki a megfelelő táblát és válasszuk a soroknál lévő Exportálás az Excel programba gombot.

A legfőbb kérdés, hogy hogyan töltsük ki a táblázatot?

Az alábbi példában 2 cikket alapul véve bemutatunk néhány opciót.

Előfordul, hogy az adott cikkből a külföldi és belföldi vevőknek más-más árat határozunk meg, illetve ezen felül bizonyos vevőkre egyedi árat szabunk.

Az Eladás típusa mezőben határozhatjuk meg, hogy egy  adott vevőre, egy teljes vevői árcsoportra, vagy minden vevőre, illetve az adott kampányra számoljuk-e az árat. A vevői árcsoportokat a vevőkartonon állíthatjuk be különböző elvek alapján, pl. belföldi, EU-n belüli, EU-n kívüli vevő, vagy dél-magyarországi régióhoz tartozó, esetleg kiskereskedő, nagykereskedő.

A mellette lévő eladási kód határozza meg, hogy melyik vevőről/vevői árcsoportól/kampányról van szó. Minden vevő Eladás típus esetén az Eladás kód mező üres.

A kezdési és befejezési dátum határolja be azt az időszakot, amelyben az adott ár érvényes. Fontos, hogy az árakat a Dynamics NAV (Navision) az alapján veszi figyelembe, hogy az adott bizonylat rendelési dátuma mely időszakra esik. Befejezési dátumot nem kötelező megadni.

A Pénznem mezőben az üres cella, mint a Dynamics NAV-ban (Navisionben) általában, a saját pénznemkódot jelenti.

Amennyiben a cikknek különböző változatai vannak, és az egyes változatoknak eltérő az eladási áruk, ki kell töltenünk a Változatkódot is a megfelelő értékkel.

A Dynamics NAV-ban (Navisionben) azt is rögzíthetjük, ha a kedvezményes ár egy minimális rendelési mennyiséghez köthető. Például a fenti példánkban a belföldi vevők számára az 1001-es cikkszámú túrabicikli jelenleg 29.990 Ft-ba kerül, de 10 vagy 10 db feletti mennyiség vásárlása esetén egységára 27.990 Ft-ra csökken.

Az Ár áfával, Számlaengedmény engedélyezése, Áfa-ügyletkönyvelési csoport (ár), valamint a Sorengedmény engedélyezése mezők értéke a vevő illetve vevői árcsoport beállításaiból adódik.

Amennyiben a vevőhöz tartozó vevői árcsoportra és a vevőre is rögzítünk eladási árat adott cikkre és adott időszakra, úgy a vevő számára kedvezményesebb érték fog szerepelni a rendelésen.

0

Szállító/cikk/vevő törlése a Dynamics NAV-ban (Navision-ben)

Előfordul, hogy egy szállító/vevő/cikk kartonja feleslegessé válik, és törölni szeretnénk a zárolás helyett. Mikor ütközünk hibába törlés során?

Nem lehet törölni, ha…

  • van a szállítóhoz/vevőhöz/cikkhez nyitott bizonylat
  • a szállítónak/vevőnek/cikknek létezik még kiegyenlítetlen (nyitott) tétele
  • van tétele egy még le nem zárt üzleti évben

 

A Dynamics NAV-ban (Navision-ben) akkor tudjuk kitörölni az adott szállítót/vevőt/cikket, ha a fenti pontok egyike sem áll fent. A karton törlése után a könyvelt tételek megmaradnak, csupán a tételek szállító/vevő/cikkszám mezőjének tartalma törlődik.

0

Fuvarköltség a Dynamics NAV-ban (Navisionben)

Nem csak a fuvar-, minden más, cikkmozgáshoz kapcsolódó közvetlen költség ráosztható a bevétjegyekre illetve szállítólevelekre a Navisionben, ezzel növelve a készlet értékét. Ezt a Dynamics NAV-ban (Navisionben) cikkmellékköltség hozzárendelésnek nevezzük, amelynek folyamatát az alábbiakban mutatjuk be.

Közvetlen költségek cikkekhez kapcsolását elvégezhetjük egy különálló bizonylaton vagy a cikke(ke)t tartalmazó könyvelt bizonylaton.

Első lépésként be kell paramétereznünk a cikkmellékköltségeket szolgáltatásként, a megfelelő áfabeállítással.

Vegyünk példának egy fuvarköltséget, amelyet két szállítólevélen szereplő cikkre osztunk rá utólag. Hozzunk létre egy új eladási számlát, töltsük ki a vevő és a számlázás adatait, majd a sorokba vigyünk fel egy Mellékktg. (cikk) típusú sort a megfelelő közvetlen költséggel, jelen esetben fuvarköltséggel. Rögzítsük a mennyiség mezőt és a nettó egységárat. Ezek aránya lényegtelen, írhatunk a mennyiség mezőbe 1-et és az összeghez a költséget, jelen esetben 5000 Ft-ot, vagy a mennyiséghez 5000-et, az összeghez 1-et, illetve bármilyen más arányban, arra figyeljünk, hogy a sor összege áfa nélkül mezőben a ráosztandó költség szerepeljen

Az adott sorok állva válasszuk a Sor –> Cikkmellékköltség hozzárendelése gombot.

Válasszuk ki azokat a szállítólevélsorokat vagy visszárubevétjegysorokat, amelyekhez kapcsolni szeretnénk a költségeket.

Ekkor még nem történik meg a hozzárendelés, ki kell választanunk, hogy mi alapján szeretnénk elvégezni a ráosztást: egyformán vagy a szállítólevélsoron lévő nettó összeg alapján arányosítva.

Ennek rögzítése után látható, hogy milyen arányban oszlik meg a költség az egyes szállítólevélsorok között. Az első sor eredeti szállítólevél során 120.000 Ft, a második sor eredeti szállítólevélsorán 5000 Ft szerepel. Ezen összegeknek megfelelően történik az arányosítás. Látható, hogy a teljes hozzárendelendő összeget felhasználtuk.

A számla könyvelése előtt és után nézzük meg a cikktétel változásait.

Könyvelés előtt a közvetlen költségek nélkül látjuk az adott bizonylatsor értékét:

Az eladási számla könyvelése után hozzáadódik a ráosztott fuvarköltség, a mellékköltség hozzárendelés ablakban feltüntetett arányosítás alapján:

 

Beszerzési oldalon ugyanígy történik a folyamat.

 

Amennyiben pl. az alvállalkozói költségeket szeretnénk ráosztani az eladási szállítólevélsorokra.  Microsoft Dynamics NAV-ban (Navision-ben) erre is van lehetőségünk. A beszerzési számlán lévő mellékköltség soron állva nem csak bevétjegysort és beszerzési visszárusort, de szállítólevélsort és eladási visszárusort is kiválaszthatunk.